Asi nikdo nebude rozporovat fakt, že propagace je jedním z klíčových prvků úspěchu jakékoliv firmy. Dobře zvolená kampaň může zisk mnohonásobně zvýšit, špatná firmu potopit. Tato reklama může mít mnoho nejrůznějších podob, ať už jsou na první pohled patrné, nebo skrytější.
Mezi ty druhé patří i PR články. O co se jedná? Jde o články uveřejněné v nejrůznějších časopisech, ať už papírových nebo internetových, které se tváří jako běžný obsah onoho čtiva. Ve skutečnosti však jde o propagaci určitého produktu.
Nutno říci, že k této metodě se uchylují především společnosti, jejichž produkty příliš nefungují, nebo jsou ve srovnání s konkurencí drahé a nekvalitní. Příkladem zde mohou být články na hubnutí či čističky vzduchu s ionizačními účinky.
Tyto články mohou mít nejrůznější podobu. Někdy může jít o klasický článek, jindy například o rozhovor, a to buď s jedním z odborníků, kteří v dané firmě pracují, nebo spokojeným zákazníkem. Cílem je ve všech případech přesvědčit čtenáře, že propagovaná věc funguje a rozhodně pomůže zrovna jim.
Není třeba říkat, že by se mohlo teoreticky jednat o podvod. A skutečně by tomu tak bylo, kdyby tento typ propagace neošetřoval zákon. Ten jasně říká, že podobné články musí být jasně označeny jako propagační. Proto u nich najdeme slova jako „public relation“ či „placená inzerce“.
Faktem však je, že toto označení je uvedeno poměrně malým písmem na tom nejméně nápadném místě, takže je velmi pravděpodobné, že si ho čtenář, který o tomto způsobu reklamy neví, ani nevšimne. Platí to především pro starší generaci a lidi se slabým zrakem, pro něž může být až nemožné toto označení přečíst.
Proto je dobré na tyto praktiky upozorňovat a ukazovat příklady. Najdeme je prakticky v každém časopise, bez ohledu na zaměření. Takže ukazujte, poučujte, ale především na základě těchto reklam nekupujte. Podpořili byste tak nejen onu firmu, ale zároveň byste ujistili ji i ostatní, že tento způsob propagace funguje. A to jistě nechcete.